fiscalistenonline.nl: Wat komt er dit jaar in jouw agenda te staan?
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Wat komt er dit jaar in jouw agenda te staan?

Een nieuw jaar is begonnen en veel mensen hebben een nieuwe agenda. Wat komt er allemaal in jouw agenda te staan dit jaar?

Wat heb je aan een onoverzichtelijke agenda?
Het is wel grappig om eens door je agenda van 2008 te lopen en te kijken hoe je ‘m hebt gebruikt. Bij een digitale agenda zul je niet veel sporen van misbruik tegenkomen. Maar een papieren agenda staat vaak vol met doorhalingen, vlekken, correcties en andere sporen. Alles bij elkaar maakt dat je leven niet echt overzichtelijk.

Veel mensen gebruiken hun agenda om zichzelf te pressen om bepaalde acties te doen. Stel je voor, dat je op maandag bedenkt, dat je een voorstel wilt schrijven voor een bepaald project. Dan kan de verleiding groot zijn om dat bij dinsdag in je agenda te zetten.

Maar dinsdagochtend had je een grote vergadering staan. En dinsdagmiddag komen er opeens een aantal urgente dingen tussendoor, die je aandacht hard nodig hebben. Aan het eind van de dag moet je met een zucht constateren, dat je totaal niet aan je voorstel toe bent gekomen.

En zo wordt je agenda een zootje. Je streept die taak door op dinsdag en verplaatst ‘m naar woensdag. En woensdagavond streep je ‘m weer door en zet ‘m bij donderdag neer. En dan bij vrijdag. En dan bij volgende week. Als je dat met een digitale agenda doet, zie je de sporen niet, maar wat blijft is dat je nog steeds veel te veel tijd kwijt bent om taken te reorganiseren in je agenda.

Maar er is nog een ander, groter probleem. Je hebt geen secuur overzicht meer over je dag. Als je in je agenda dingen zet die per se op die dag moeten gebeuren, maar ook dingen die je eigenlijk wel op die dag zou willen doen, dan zul je steeds opnieuw moeten nadenken over wat nu werkelijk je aandacht nodig heeft.

Dat kan beter!

Van David Allen en zijn Getting Things Done methode heb ik een veel strakkere manier geleerd om met m’n agenda om te gaan. Mij bevalt dat prima.

Gebruik je agenda alleen voor tijdgebonden acties.
Maak allereerst verschil tussen tijdgebonden acties en alle andere acties. In je agenda komen alleen die dingen te staan die werkelijk tijdgebonden zijn. Daarvoor geldt: als ze niet op die bepaalde dag of bepaalde tijd gebeuren, dan gaat er iets grondig mis.

Alle andere dingen komen niet meer in je agenda, maar op je lijst met Eerstvolgende Acties, of je Later/Misschien lijst.

Eerder geplaatste artikelen

E-mail lawine kost jaarlijks 10.000.000.000 euro
Fascinerend, iets anders kun je niet zeggen over het onderzoek van meereffect, het bedrijf van Taco Oosterkamp dat mensen inspireert om slimmer te werken. Als we beter leren om te gaan met de berg mai...
Lees meer...
Verzamelen: een stap in Getting Things Done
Sommige mensen beginnen met Getting Things Done en merken dat ze hun hoofd nog steeds niet helemaal leeg hebben. Het kan verleidelijk zijn om toch nog dingen te onthouden. Kleine toezeggingen bijvoorb...
Lees meer...
Tijd
Sommigen van ons zouden een moord doen voor een paar uur meer op een dag, dan die karige 24 die we toebedeeld krijgen. En stiekem weten we ook allemaal dat het niets op zou lossen en dat dagen van mee...
Lees meer...
Hier klikken