fiscalistenonline.nl: Time Management Tips: Belangrijk en dringend!
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Time Management Tips: Belangrijk en dringend!

Planning en ordening

Als je met name bezig wilt zijn met werkzaamheden die belangrijk zijn, maar niet erg dringend, heb je daar een instrument voor nodig en dat is een planning, een ordening van je dag en van je week.

 

Ordenen betekent dat je gebruik maakt van een bepaald systeem. Dat systeem helpt je, maakt het je eenvoudiger om te werken. Veel mensen zijn bang dat een systeem hen remt in creativiteit en dat opzet en onderhoud van het systeem te veel tijd kosten.

·        De praktijk wijst uit dat een systeem beter is dan helemaal geen systeem

·        Ordenen en systeem aanbrengen, betekent dat je zoekt naar een systeem dat bij je past. Een systeem dat bij je past, kun je beter op 

         orde houden.

·        Ordenen is geen aangeboren talent, maar is een vaardigheid die je kunt aanleren.

·        Ordenen is niet alleen een klus die tijd kost, maar ook een klus die energie geeft. Orde om je heen betekent vaak ook orde in je hoofd.

 

Tien tips om te ordenen

  1. Reserveer aan het eind van elke dag tijd om je bureau te ordenen.
    - Bekijk de agenda voor de volgende dag/volgende de week en plan de werkzaamheden voor de volgende dag/week.
    - Zoek documenten waar je de volgende dag mee gaat werken eventueel al op of zorg dat je weet waar ze te vinden zijn.
    Als je dat aan het eind van de dag/week doet, ga je met een opgeruimd gevoel naar huis.
  2. Plan de telefoongesprekken voor de dag en bereid die ook voor (ahv bespreekpunten). Dit voorkomt dat je de hele dag aan het bellen bent. Wees zakelijk tijdens telefoongesprekken.
  3. Wacht niet af, doe het nu.
  4. DERK: doe eerst rot klussen.
  5. Als je iets doet, doe het dan één keer en doe het goed.
  6. Stop ermee dingen tegelijk te doen. Als je van de ene activiteit naar de andere “springt”, loop je kans dat je alles een beetje half doet en dus niks echt goed.
  7. Stop ermee dingen te doen, die je niet hoort te doen.
  8. Doe activiteiten in de geplande tijd en maak zaken af.
  9. Kijk naar je eigen ritme. Wanneer werk je het prettigst? Neem die tijd om aan je belangrijke/dringende zaken te werken.
  10. Als dingen je te binnen schieten, schrijf ze dan op. Maak een to-do-lijstje. Ga niet die dingen die je te binnen schieten, gelijk doen.

Bron

Eerder geplaatste artikelen

E-mail lawine kost jaarlijks 10.000.000.000 euro
Fascinerend, iets anders kun je niet zeggen over het onderzoek van meereffect, het bedrijf van Taco Oosterkamp dat mensen inspireert om slimmer te werken. Als we beter leren om te gaan met de berg mai...
Lees meer...
Verzamelen: een stap in Getting Things Done
Sommige mensen beginnen met Getting Things Done en merken dat ze hun hoofd nog steeds niet helemaal leeg hebben. Het kan verleidelijk zijn om toch nog dingen te onthouden. Kleine toezeggingen bijvoorb...
Lees meer...
Tijd
Sommigen van ons zouden een moord doen voor een paar uur meer op een dag, dan die karige 24 die we toebedeeld krijgen. En stiekem weten we ook allemaal dat het niets op zou lossen en dat dagen van mee...
Lees meer...
Hier klikken