fiscalistenonline.nl: Grotere bekendheid voor goede lening
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Grotere bekendheid voor goede lening

De lening waarbij de klant een écht advies krijgt na een persoonlijk gesprek moet meer bekendheid krijgen. „Bij banken komt het voor dat iemand geen lening krijgt die hij wél zou moeten krijgen. Andersom krijgen mensen soms een lening terwijl dat eigenlijk niet verantwoord is,' zegt Ger Jaarsma, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet.
Als voorbeeld noemt Jaarsma de bijstandsmoeder die vijfhonderd euro wil lenen maar bij een bank nul op het rekest krijgt. „Als de wasmachine van een bijstandsmoeder kapot gaat, dan moet zij die kunnen vervangen, ook al heeft zij lage inkomsten. Zij kan bij onze kredietbanken terecht.’’

Er zijn ook gevallen waarin een klant beter géén lening zou krijgen, maar die wel weet te bemachtigen. „Neem een alcoholist met een baan en een redelijk inkomen. Als die wil lenen, dan kan dat. Terwijl het beter zou zijn om zo’n lening niet te verstrekken omdat het toch opgaat aan drank.’’

Erger nog zijn leningen met torenhoge rentes, zoals de nieuwe sms-lening van Ferratum waarbij een rentepercentage omgerekend op jaarbasis 600 procent is. Voor een krediet van 300 euro betaalt een klant 75 euro administratiekosten. Ter vergelijking: de rente van een ‘gewone persoonlijke lening’ is op jaarbasis tussen de 8 en 15 procent. „Daar zijn wij echt tegen,’’ aldus Jaarsma.

Om ‘goede’ leningen in het zonnetje te zetten, is de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet begonnen met een reclamecampagne. „Veel mensen denken dat wij er alleen zijn voor mensen met schulden. Zij weten helemaal niet dat onze banken ook leningen verstrekken,’’ zegt Jaarsma.

„Die taak is van ons overgenomen door de banken en financiële instellingen en dat ging jarenlang prima. Maar banken nemen steeds minder vaak tijd voor een persoonlijk gesprek en ‘trekken’ gewoon gegevens door de computer. Wij doen het op de enig echte manier.’’

De nieuwe website www.sbn.nl geeft informatie over de ‘goede’ leningen. „Wij zijn niet goedkoper dan andere partijen maar we geven een rechttoe rechtaan product. Geen verzekeringen of een doorlopend krediet waar je nooit meer vanaf komt.’’

Maar het allerbelangrijkste vindt Jaarsma dat consumenten eerst nadenken voordat zij een lening afsluiten. En als zij echt willen lenen, dan moeten zij goed shoppen. „Dat doe je bij een auto toch ook? Dan ga je ook tien dealers af. Terwijl mensen bij een lening vaak met de eerste de beste in zee gaan.’’
Bron: AD.nl

Eerder geplaatste artikelen

De werkkostenregeling: de vrije ruimte, een feest
De werkkostenregeling biedt u een vrije ruimte van 1,2% van de fiscale loonsom. Met die vrije ruimte kunt u ‘leuke dingen’ doen voor uw medewerkers. U kunt hen diverse vergoedingen en vers...
Lees meer...
Let op: nieuwe pensioenrichtleeftijd per 1-1-2018
Per 1 januari 2018 wordt de pensioenrichtleeftijd verhoogd van 67 naar 68 jaar. Werkgevers moeten daardoor depensioenregelingen van hun medewerkers – weer –aanpassen, nog dit jaar. Een v...
Lees meer...
Tarief vennootschapsbelasting omlaag
In het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ van de coalitie Rutte III wordt voorgesteld om het tarief van de vennootschapsbelasting stapsgewijs te verlagen van 25% naar 21%. Het tarie...
Lees meer...
Hier klikken