fiscalistenonline.nl: Grotere bekendheid voor goede lening
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Grotere bekendheid voor goede lening

De lening waarbij de klant een écht advies krijgt na een persoonlijk gesprek moet meer bekendheid krijgen. „Bij banken komt het voor dat iemand geen lening krijgt die hij wél zou moeten krijgen. Andersom krijgen mensen soms een lening terwijl dat eigenlijk niet verantwoord is,' zegt Ger Jaarsma, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet.
Als voorbeeld noemt Jaarsma de bijstandsmoeder die vijfhonderd euro wil lenen maar bij een bank nul op het rekest krijgt. „Als de wasmachine van een bijstandsmoeder kapot gaat, dan moet zij die kunnen vervangen, ook al heeft zij lage inkomsten. Zij kan bij onze kredietbanken terecht.’’

Er zijn ook gevallen waarin een klant beter géén lening zou krijgen, maar die wel weet te bemachtigen. „Neem een alcoholist met een baan en een redelijk inkomen. Als die wil lenen, dan kan dat. Terwijl het beter zou zijn om zo’n lening niet te verstrekken omdat het toch opgaat aan drank.’’

Erger nog zijn leningen met torenhoge rentes, zoals de nieuwe sms-lening van Ferratum waarbij een rentepercentage omgerekend op jaarbasis 600 procent is. Voor een krediet van 300 euro betaalt een klant 75 euro administratiekosten. Ter vergelijking: de rente van een ‘gewone persoonlijke lening’ is op jaarbasis tussen de 8 en 15 procent. „Daar zijn wij echt tegen,’’ aldus Jaarsma.

Om ‘goede’ leningen in het zonnetje te zetten, is de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet begonnen met een reclamecampagne. „Veel mensen denken dat wij er alleen zijn voor mensen met schulden. Zij weten helemaal niet dat onze banken ook leningen verstrekken,’’ zegt Jaarsma.

„Die taak is van ons overgenomen door de banken en financiële instellingen en dat ging jarenlang prima. Maar banken nemen steeds minder vaak tijd voor een persoonlijk gesprek en ‘trekken’ gewoon gegevens door de computer. Wij doen het op de enig echte manier.’’

De nieuwe website www.sbn.nl geeft informatie over de ‘goede’ leningen. „Wij zijn niet goedkoper dan andere partijen maar we geven een rechttoe rechtaan product. Geen verzekeringen of een doorlopend krediet waar je nooit meer vanaf komt.’’

Maar het allerbelangrijkste vindt Jaarsma dat consumenten eerst nadenken voordat zij een lening afsluiten. En als zij echt willen lenen, dan moeten zij goed shoppen. „Dat doe je bij een auto toch ook? Dan ga je ook tien dealers af. Terwijl mensen bij een lening vaak met de eerste de beste in zee gaan.’’
Bron: AD.nl

Eerder geplaatste artikelen

Mazars versterkt partnerteam audit en tax
Mazars Accountants en Adviseurs heeft haar partnerteam versterkt met Ronald Plat, Alexander Rasink en Paul Schutjens. Met deze uitbreiding worden de Audit en Assurance en de (internationale) tax prakt...
Lees meer...
VACATURE: Junior ass. belastingadviseur Utrecht, minimaal 32 uur
Wie zijn wij? Als collectief van ruim 120.000 zorgverleners is VvAA de stem en steun van zorgverleners in Nederland. In 1924 gestart door drie artsen die vonden dat ze samen sterker stonden, is de or...
Lees meer...
Cursus Tien met een griffel
Op maandag 24 september organiseert BelastingBelangen in samenwerking met Auxilium Adviesgroep de cursus Tien met een griffel. Hans Zwagemaker, hoofdredacteur van BelastingBelangen, zal deze cursus ve...
Lees meer...
Hier klikken