fiscalistenonline.nl: Grotere bekendheid voor goede lening
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Grotere bekendheid voor goede lening

De lening waarbij de klant een écht advies krijgt na een persoonlijk gesprek moet meer bekendheid krijgen. „Bij banken komt het voor dat iemand geen lening krijgt die hij wél zou moeten krijgen. Andersom krijgen mensen soms een lening terwijl dat eigenlijk niet verantwoord is,' zegt Ger Jaarsma, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet.
Als voorbeeld noemt Jaarsma de bijstandsmoeder die vijfhonderd euro wil lenen maar bij een bank nul op het rekest krijgt. „Als de wasmachine van een bijstandsmoeder kapot gaat, dan moet zij die kunnen vervangen, ook al heeft zij lage inkomsten. Zij kan bij onze kredietbanken terecht.’’

Er zijn ook gevallen waarin een klant beter géén lening zou krijgen, maar die wel weet te bemachtigen. „Neem een alcoholist met een baan en een redelijk inkomen. Als die wil lenen, dan kan dat. Terwijl het beter zou zijn om zo’n lening niet te verstrekken omdat het toch opgaat aan drank.’’

Erger nog zijn leningen met torenhoge rentes, zoals de nieuwe sms-lening van Ferratum waarbij een rentepercentage omgerekend op jaarbasis 600 procent is. Voor een krediet van 300 euro betaalt een klant 75 euro administratiekosten. Ter vergelijking: de rente van een ‘gewone persoonlijke lening’ is op jaarbasis tussen de 8 en 15 procent. „Daar zijn wij echt tegen,’’ aldus Jaarsma.

Om ‘goede’ leningen in het zonnetje te zetten, is de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet begonnen met een reclamecampagne. „Veel mensen denken dat wij er alleen zijn voor mensen met schulden. Zij weten helemaal niet dat onze banken ook leningen verstrekken,’’ zegt Jaarsma.

„Die taak is van ons overgenomen door de banken en financiële instellingen en dat ging jarenlang prima. Maar banken nemen steeds minder vaak tijd voor een persoonlijk gesprek en ‘trekken’ gewoon gegevens door de computer. Wij doen het op de enig echte manier.’’

De nieuwe website www.sbn.nl geeft informatie over de ‘goede’ leningen. „Wij zijn niet goedkoper dan andere partijen maar we geven een rechttoe rechtaan product. Geen verzekeringen of een doorlopend krediet waar je nooit meer vanaf komt.’’

Maar het allerbelangrijkste vindt Jaarsma dat consumenten eerst nadenken voordat zij een lening afsluiten. En als zij echt willen lenen, dan moeten zij goed shoppen. „Dat doe je bij een auto toch ook? Dan ga je ook tien dealers af. Terwijl mensen bij een lening vaak met de eerste de beste in zee gaan.’’
Bron: AD.nl

Eerder geplaatste artikelen

Vormt de blockchain een bedreiging voor de financiële professional?
Blockchain, Bitcoin, cryptogeld. Het zijn zomaar een paar termen waar we in de media mee om de oren worden geslagen. Moeten we als financiële professional vrezen voor onze banen door de opkomst v...
Lees meer...
Duizenden ondernemers werken met hun partner
Een onderneming runnen samen met je man of vrouw. Sommige ondernemers moeten er misschien niet aan denken, maar heel wat partners blijken de handen ineen te slaan voor hun onderneming. Dat heeft het C...
Lees meer...
Wat is dan eigenlijk het accountantskantoor van de toekomst?
Er wordt op dit moment veel gezegd en geschreven over het accountantskantoor van de toekomst. Niet alleen over het accountantskantoor trouwens, ook advocatenkantoren en banken zullen er, als we alles ...
Lees meer...
Hier klikken