fiscalistenonline.nl: Plots worden je collega’s je ondergeschikten. Tips voor beginners
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Plots worden je collega’s je ondergeschikten. Tips voor beginners

Je maakt promotie en plots worden je collega's je ondergeschikten. Hoe gedraag je je? We geven tien tips voor beginnende managers.

  1. Word niet te vriendschappelijk
    Als leider heb je een andere positie dan als collega. Te sterke persoonlijke banden maken het moeilijk om knopen door te hakken. Neem dus wat afstand van je vroegere collega's. Lunch bijvoorbeeld niet elke middag met hen.
  2. Praat met je medewerkers over hun verwachtingen
    Geef aan wat jouw rol als leidinggevende zal zijn, welke doelen je wil bereiken en hoe je te werk gaat. Licht ook toe wat jij van je medewerkers verwacht.
  3. Communiceer eerlijk en duidelijk
  4. Laat je niet in met de uitvoering
    Laat je medewerkers hun eigen manier van werken vinden, ook al weet je precies hoe ze iets moeten aanpakken en wil je ze graag helpen.
  5. Doe niet teveel zelf
    Doe geen dingen die een medewerker moet doen. Pak alleen de meest noodzakelijke werkzaamheden op en delegeer zoveel mogelijk.
  6. Wees nieuwsgierig
    Toon belangstelling en wees nieuwsgierig. Zo krijg je een beter inzicht in de achtergrond van problemen en kan je adequater ingrijpen als er iets fout gaat.
  7. Leer omgaan met spanning en stress
    Accepteer alvast dat je fouten gaat maken en dat je soms maatregelen zal moeten nemen die onpopulair zijn. Dan heb je minder last van stress eens het zover is.
  8. Stel je buigzaam op
    Hou niet te sterk vast aan je eigen ideeën. Als je merkt dat je medewerkers grote weerstand hebben tegen je aanpak of dat je plan niet lukt, stel je dan flexibel op en gooi het over een andere boeg.
  9. Gun jezelf de tijd om te leren
    Accepteer dat het even duurt voordat je alle regels van het nieuwe spel kent en het leidinggeven goed aanvoelt. Maak jezelf niet onzekerder dan je al bent en neem de tijd om te leren. Als je wil weten hoeveel inwerktijd gebruikelijk is, ga dan eens praten met je voorganger.
  10. Train je eigen moeilijke situaties
    Over goed management valt meer te vertellen dan enkele tips. Als dat je wenselijk lijkt, kan het goed zijn om een managementtraining te volgen.

Bron

Eerder geplaatste artikelen

Spannendste denker in de economie komt met baanbrekende visie
In ‘De economie van goed en kwaad’ bekijkt Tomáš Sedlácek zijn vakgebied door een volstrekt nieuwe bril endaagt hij ons uit tot een volstrekt nieuwe kijk op de wereld....
Lees meer...
Leidinggevende heeft minder last van stress
Leidinggevenden hebben minder last van stress dan ‘gewone’ werknemers, dat geldt zowel voor mannen als vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1672 hoogopgeleiden door Intermediair en de ...
Lees meer...
Vrouwen onontbeerlijk in top management
Uitvoerig onderzoek wijst uit dat vrouwen onontbeerlijk zijn in het top management van succesvolle bedrijven. Diversiteit en een goede balans in leiderschap wapenen bedrijven om het hoofd te bieden a...
Lees meer...
Hier klikken