fiscalistenonline.nl: Werknemer mist schouderklopje
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Werknemer mist schouderklopje

De Nederlandse werknemer mist het schouderklopje van de baas. Bovendien voelt hij (of zij) zich betutteld. Werknemers willen graag zelfstandiger werken, maar krijgen daarvoor van hun leidinggevende geen ruimte. Dat blijkt uit een onderzoek van het in Leusden gevestigde bureau MarketResponse naar de tevredenheid van werknemers over hun werk en werkgever.
Jaarlijks meet MarketResponse onder ruim 1600 werknemers uit alle sectoren hoe het gesteld is met de betrokkenheid bij hun werk. Volgens de leider van het onderzoek, Cris Donze, blijkt uit zijn laatste onderzoek dat de loyaliteit van de werknemers tanende is. ,Het is voor het eerst dat een dergelijke daling in de betrokkenheid naar voren komt.’’

Donze: ,Steeds meer werkenden overwegen hun huidige werkgever in te ruilen voor een andere. Naast het gebrek aan schouderklopjes en zelfstandigheid mist de gemiddelde Nederlander ontplooiingsmogelijkheden op het werk. Er is weinig uitzicht op andere functies en dus ook op promotiekansen.’’ Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het fenomeen zich in de ene sector meer manifesteert dan in de andere. In de automatiseringsbedrijven is de onvrede groter dan in bijvoorbeeld de detailhandel.

Volgens de adviseur klant- en medewerkerstevredenheid van het bureau spelen salaris en andere arbeidsvoorwaarden helemaal niet zo’n grote rol voor de werknemers. ,Belangrijker is de beleving op het werk, factoren als waardering, zelfstandigheid en ontplooiingsmogelijkheden. Die zijn bepalend voor de loyaliteit van de werknemers.’’

Het gebrek aan betrokkenheid leidt tot schade voor de bedrijven. Niet alleen de kosten om het personeel dat het voor gezien houdt te vervangen. ,Dat alleen al kan flink in de papieren lopen. Een academicus werven en inwerken in zijn nieuwe functie kost gemiddeld namelijk al zo’n 100.000 euro. Maar de mate van tevredenheid van de werknemers heeft ook invloed op de tevredenheid van de klanten. Als een klant merkt dat het personeel niet echt gemotiveerd is, is die minder bereid met het bedrijf in zee te gaan,’’ zegt Donze.
Bron: AD.nl

Eerder geplaatste artikelen

AccountancyNieuws: Zaag niet aan de poten van je eigen fiscale praktijk!
Een gezond accountantskantoor is te herkennen op afstand: sterke focus, heldere positionering, innovatief, ICT op orde, duidelijke dynamiek en enthousiaste, professionele medewerkers. Maar er is nog e...
Lees meer...
Vormt de blockchain een bedreiging voor de financiële professional?
Blockchain, Bitcoin, cryptogeld. Het zijn zomaar een paar termen waar we in de media mee om de oren worden geslagen. Moeten we als financiële professional vrezen voor onze banen door de opkomst v...
Lees meer...
Duizenden ondernemers werken met hun partner
Een onderneming runnen samen met je man of vrouw. Sommige ondernemers moeten er misschien niet aan denken, maar heel wat partners blijken de handen ineen te slaan voor hun onderneming. Dat heeft het C...
Lees meer...
Hier klikken