fiscalistenonline.nl: Werknemer mist schouderklopje
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Werknemer mist schouderklopje

De Nederlandse werknemer mist het schouderklopje van de baas. Bovendien voelt hij (of zij) zich betutteld. Werknemers willen graag zelfstandiger werken, maar krijgen daarvoor van hun leidinggevende geen ruimte. Dat blijkt uit een onderzoek van het in Leusden gevestigde bureau MarketResponse naar de tevredenheid van werknemers over hun werk en werkgever.
Jaarlijks meet MarketResponse onder ruim 1600 werknemers uit alle sectoren hoe het gesteld is met de betrokkenheid bij hun werk. Volgens de leider van het onderzoek, Cris Donze, blijkt uit zijn laatste onderzoek dat de loyaliteit van de werknemers tanende is. ,Het is voor het eerst dat een dergelijke daling in de betrokkenheid naar voren komt.’’

Donze: ,Steeds meer werkenden overwegen hun huidige werkgever in te ruilen voor een andere. Naast het gebrek aan schouderklopjes en zelfstandigheid mist de gemiddelde Nederlander ontplooiingsmogelijkheden op het werk. Er is weinig uitzicht op andere functies en dus ook op promotiekansen.’’ Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het fenomeen zich in de ene sector meer manifesteert dan in de andere. In de automatiseringsbedrijven is de onvrede groter dan in bijvoorbeeld de detailhandel.

Volgens de adviseur klant- en medewerkerstevredenheid van het bureau spelen salaris en andere arbeidsvoorwaarden helemaal niet zo’n grote rol voor de werknemers. ,Belangrijker is de beleving op het werk, factoren als waardering, zelfstandigheid en ontplooiingsmogelijkheden. Die zijn bepalend voor de loyaliteit van de werknemers.’’

Het gebrek aan betrokkenheid leidt tot schade voor de bedrijven. Niet alleen de kosten om het personeel dat het voor gezien houdt te vervangen. ,Dat alleen al kan flink in de papieren lopen. Een academicus werven en inwerken in zijn nieuwe functie kost gemiddeld namelijk al zo’n 100.000 euro. Maar de mate van tevredenheid van de werknemers heeft ook invloed op de tevredenheid van de klanten. Als een klant merkt dat het personeel niet echt gemotiveerd is, is die minder bereid met het bedrijf in zee te gaan,’’ zegt Donze.
Bron: AD.nl

Eerder geplaatste artikelen

Hoe belangrijk is je online imago?
Je online imago is een afspiegeling van hoe je in het echt bent: wat je doet, waar je naartoe op vakantie gaat, naar welke muziek je luistert, welke sport je beoefent en ga zo maar door! Voor een toe...
Lees meer...
“Je eerste werkgever kiest jou, de tweede kies jij”
Je hebt een diploma op zak en bent klaar om de fiscale wereld te veroveren. Hoe zorg je ervoor dat je op een plek terechtkomt die bij je past? Recruiter Martijn Betgem van Adviesgroep ’88 geeft ...
Lees meer...
Belangrijkste wijzigingen Belastingen 2018
Op 19 december 2017 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het Belastingplan 2018. Het wetsvoorstel moet nog worden bekrachtigd door de Koning en treedt dan op 1 januari 2018 in werking. Vooruitlopend op...
Lees meer...
Hier klikken