fiscalistenonline.nl: Vrouw verovert de detailhandel
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Vrouw verovert de detailhandel

Eindelijk. In de winkelstraat is de vrouwelijke ondernemer in opmars. Sommige (mode)-ketens zoals Mexx, Bandolera, Line Footwear, Curves en Shoeby Fashion geven ronduit toe dat zij - voor expansie van de formule in Nederland - vooral zoeken naar vróuwen met ondernemersbloed.
,Van de franchiseformules die momenteel het hardst groeien, bestaat 60 procent uit ketens die zich vóóral richten op vrouwelijke ondernemers. Heel opvallend,’’ zegt Michel van der Stelt van De NationaleFranchisegids.nl.

Nederland telde begin dit jaar circa 28.700 winkels met zelfstandige ondernemers. Hoeveel procent daarvan vrouw is, is niet duidelijk.

,In het algemeen is het zo dat het aandeel van vrouwen in het ondernemerschap groeit,’’ bevestigt een woordvoerder van MKB Nederland. ,In 1992 was tien procent van de ondernemers vrouw, nu is dat 30 procent.’’

In de detailhandel ligt dat cijfer met 40 procent nóg hoger, meldt bedrijfstak-analist Ruud Ververs van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. ,Van de startende ondernemers is een steeds groter deel vrouw. In 1995 en 2000 was dat nog 38 procent, in 2005 48 procent. Hoogstwaarschijnlijk ligt het nu boven de 50 procent.’’

Volgens Ververs zijn vooral de kleding- en textielbranche erg populair onder vrouwelijke ondernemers. ,Naar verhouding kiezen vrouwen ruim twee keer zo vaak voor die branche als mannen.’’ Echte ‘mannenbranches’ zijn de autosector en winkels in elektronica.

Een keten die voor de uitbreiding vrouwen zoekt, is Bandolera. Het 25-jarige modebedrijf, met de hoofdzetel in Rotterdam, telt nu 25 Nederlandse vestigingen in damesmode. ,Twintig daarvan zijn franchisezaken van vrouwelijke ondernemers,’’ aldus formulemanager Babette Marsé. Volgens haar is het logisch dat een damesmodezaak door een vrouw wordt geleid. ,Een man wordt daar door onze klanten niet snel verwacht. Daarbij heeft een vrouw meer feeling met onze collecties.’’

Sinds twee jaar maakt Bandolera gebruik van het franchiseconcept. Marsé: ,Zelfstandige ondernemers kunnen daarin hun drive en motivatie leggen. Hun betrokkenheid is enorm.’’
Bron: AD.nl

Eerder geplaatste artikelen

AccountancyNieuws: Zaag niet aan de poten van je eigen fiscale praktijk!
Een gezond accountantskantoor is te herkennen op afstand: sterke focus, heldere positionering, innovatief, ICT op orde, duidelijke dynamiek en enthousiaste, professionele medewerkers. Maar er is nog e...
Lees meer...
Vormt de blockchain een bedreiging voor de financiële professional?
Blockchain, Bitcoin, cryptogeld. Het zijn zomaar een paar termen waar we in de media mee om de oren worden geslagen. Moeten we als financiële professional vrezen voor onze banen door de opkomst v...
Lees meer...
Duizenden ondernemers werken met hun partner
Een onderneming runnen samen met je man of vrouw. Sommige ondernemers moeten er misschien niet aan denken, maar heel wat partners blijken de handen ineen te slaan voor hun onderneming. Dat heeft het C...
Lees meer...
Hier klikken