fiscalistenonline.nl: Vrouw verovert de detailhandel
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Vrouw verovert de detailhandel

Eindelijk. In de winkelstraat is de vrouwelijke ondernemer in opmars. Sommige (mode)-ketens zoals Mexx, Bandolera, Line Footwear, Curves en Shoeby Fashion geven ronduit toe dat zij - voor expansie van de formule in Nederland - vooral zoeken naar vróuwen met ondernemersbloed.
,Van de franchiseformules die momenteel het hardst groeien, bestaat 60 procent uit ketens die zich vóóral richten op vrouwelijke ondernemers. Heel opvallend,’’ zegt Michel van der Stelt van De NationaleFranchisegids.nl.

Nederland telde begin dit jaar circa 28.700 winkels met zelfstandige ondernemers. Hoeveel procent daarvan vrouw is, is niet duidelijk.

,In het algemeen is het zo dat het aandeel van vrouwen in het ondernemerschap groeit,’’ bevestigt een woordvoerder van MKB Nederland. ,In 1992 was tien procent van de ondernemers vrouw, nu is dat 30 procent.’’

In de detailhandel ligt dat cijfer met 40 procent nóg hoger, meldt bedrijfstak-analist Ruud Ververs van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. ,Van de startende ondernemers is een steeds groter deel vrouw. In 1995 en 2000 was dat nog 38 procent, in 2005 48 procent. Hoogstwaarschijnlijk ligt het nu boven de 50 procent.’’

Volgens Ververs zijn vooral de kleding- en textielbranche erg populair onder vrouwelijke ondernemers. ,Naar verhouding kiezen vrouwen ruim twee keer zo vaak voor die branche als mannen.’’ Echte ‘mannenbranches’ zijn de autosector en winkels in elektronica.

Een keten die voor de uitbreiding vrouwen zoekt, is Bandolera. Het 25-jarige modebedrijf, met de hoofdzetel in Rotterdam, telt nu 25 Nederlandse vestigingen in damesmode. ,Twintig daarvan zijn franchisezaken van vrouwelijke ondernemers,’’ aldus formulemanager Babette Marsé. Volgens haar is het logisch dat een damesmodezaak door een vrouw wordt geleid. ,Een man wordt daar door onze klanten niet snel verwacht. Daarbij heeft een vrouw meer feeling met onze collecties.’’

Sinds twee jaar maakt Bandolera gebruik van het franchiseconcept. Marsé: ,Zelfstandige ondernemers kunnen daarin hun drive en motivatie leggen. Hun betrokkenheid is enorm.’’
Bron: AD.nl

Eerder geplaatste artikelen

Hoe belangrijk is je online imago?
Je online imago is een afspiegeling van hoe je in het echt bent: wat je doet, waar je naartoe op vakantie gaat, naar welke muziek je luistert, welke sport je beoefent en ga zo maar door! Voor een toe...
Lees meer...
“Je eerste werkgever kiest jou, de tweede kies jij”
Je hebt een diploma op zak en bent klaar om de fiscale wereld te veroveren. Hoe zorg je ervoor dat je op een plek terechtkomt die bij je past? Recruiter Martijn Betgem van Adviesgroep ’88 geeft ...
Lees meer...
Belangrijkste wijzigingen Belastingen 2018
Op 19 december 2017 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het Belastingplan 2018. Het wetsvoorstel moet nog worden bekrachtigd door de Koning en treedt dan op 1 januari 2018 in werking. Vooruitlopend op...
Lees meer...
Hier klikken