fiscalistenonline.nl: Leidinggeven: Zelf het goede voorbeeld geven
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Leidinggeven: Zelf het goede voorbeeld geven

Het goede voorbeeld
Als je veranderingen wil doorvoeren is het erg belangrijk dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Je medewerkers bestuderen immers jouw gedrag om te zien of de voorgestelde verandering wel écht door jou wordt ondersteund. "Past zijn gedrag wel of niet in datgene wat hij in het openbaar verkondigt?"
Als je medewerkers concluderen dat je gedrag niet past bij wat je verkondigt, dan kan dat aan kleine dingen te wijten zijn. Bijvoorbeeld:

  • Je zegt dat iets prioriteit nummer 1 heeft, maar helpt niet actief om er tijd voor vrij te maken.
  • Je stimuleert een medewerker om een presentatie te geven aan collega's, maar zelf kom je niet opdagen.
Vaak zijn managers zich van geen kwaad bewust. Ze redeneren 'medewerkers kunnen toch zelf hun prioriteiten stellen' of 'het ging toch prima zonder mij'. Inderdaad, maar zo geef je als leidinggevende je medewerkers het gevoel dat jij de verandering niet ondersteunt.

Tips
Het is erg belangrijk om het goede voorbeeld te geven. Zichtbaarheid kost weliswaar veel tijd, maar onzichtbaarheid kost je je geloofwaardigheid!

Consultant en trainer Egbert Hoogstad geeft tips die je helpen om zichtbaar te worden bij een verandering. De IMPULS-tips:

  • Interactief
    Wees bij alles wat je doet interactief. Treed naar buiten en nodig mensen uit om feedback te geven. Pak punten voor verbetering direct op en koppel de resultaten terug.
  • Mogelijkheden
    Creëer de tijd en middelen die nodig zijn voor de medewerkers om de nieuwe richting vorm te geven. Maak met elke medewerker een plan waarin je kort vermeldt wat de gevolgen van de verandering zijn voor zijn dagdagelijkse activiteiten.
  • Persoonlijk
    Leg uit aan je medewerkers hoe jij zelf deze verandering ervaart. Vertel dat het ook voor jou een leerproces is en dat je ongetwijfeld fouten zal maken. Maak hen duidelijk dat ze je op je fouten mogen wijzen en geef zelf je fouten toe.
  • Uniek
    Ieder mens is uniek. Wees dus oprecht geïnteresseerd in je medewerkers. Stap op ze af, stel vragen en reageer bewust op hun antwoorden.
  • Lef
    Beschouw de regels niet als heilig en durf ze te doorbreken als ze gewenste resultaten onnodig blokkeren.
  • Snel
    Zorg voor snelle terugkoppeling van waar je mee bezig bent zodat de anderen merken dat het menens is en dat er daadwerkelijk iets verandert.
Bron

Eerder geplaatste artikelen

Spannendste denker in de economie komt met baanbrekende visie
In ‘De economie van goed en kwaad’ bekijkt Tomáš Sedlácek zijn vakgebied door een volstrekt nieuwe bril endaagt hij ons uit tot een volstrekt nieuwe kijk op de wereld....
Lees meer...
Leidinggevende heeft minder last van stress
Leidinggevenden hebben minder last van stress dan ‘gewone’ werknemers, dat geldt zowel voor mannen als vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1672 hoogopgeleiden door Intermediair en de ...
Lees meer...
Vrouwen onontbeerlijk in top management
Uitvoerig onderzoek wijst uit dat vrouwen onontbeerlijk zijn in het top management van succesvolle bedrijven. Diversiteit en een goede balans in leiderschap wapenen bedrijven om het hoofd te bieden a...
Lees meer...
Hier klikken