fiscalistenonline.nl: Tien manieren om respect af te dwingen
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Tien manieren om respect af te dwingen

Je krijgt niet automatisch respect op het moment dat het woord 'manager' of 'directeur' op je visitekaartje staat. Respect moet je verdienen en dat kost tijd. Jammer genoeg. Toch zijn er een aantal kleine gebaren die meer respect opleveren dan je misschien denkt.

1. Blijf positief
Negatieve managers worden zelden gerespecteerd, maar vaker achter hun rug belachelijk gemaakt. Negativiteit vertaalt zich vaak in het denkbeeld dat je bitter of gemeen bent. Het enige wat het je oplevert is angst. En nee, dat is niet hetzelfde als respect!

2. Wees beschikbaar
Niet alleen middels een open-deur-beleid, maar ook door eens bij werknemers langs te gaan en hun mening te vragen. Werknemers zijn gek op bazen die luisteren en waar ze terecht kunnen met problemen.

3. Wees behulpzaam
Als je ziet dat iemand hulp nodig heft, help dan. Ongeacht hoe druk je het zelf hebt. Maak je handen eens vies. Het zal niet onopgemerkt blijven.

4. Zeg wat er moet gebeuren, niet hoe
Delegeren is een belangrijk aspect van goed leiding geven. Werknemers willen hun talenten en vaardigheden ontwikkelen, dus geef ze belangrijke klusjes. Laat ze vervolgens zelf uitvogelen hoe ze die uit moeten voeren. Als je vertelt hoe iets gedaan moet worden, voelen mensen zich gewantrouwd en misschien zelfs waardeloos.

5. Zie verschillen als iets goeds
Neem niet alleen mensen aan die op je lijken. Let puur op kwaliteit en laat zien dat je de verschillen waardeert door ieders input te vragen en iedereen aan te moedigen samen te werken.

6. Luister actief
Toon interesse en enthousiasme voor de ideeen van medewerkers. Leun naar ze toe, toon interesse en vat hun woorden samen. Als je actief luistert, ben je niet bezig met wat je zelf vervolgens wilt zeggen maar gaat je volledige aandacht naar je gesprekspartner en dat valt op.

7. Lach!
Neem niet alles zo serieus dat je niet zo nu en dan eens plezier kunt hebben. Juist in drukke tijden kan een beetje lol het werk stukken draaglijker maken. Als je lacht, laat je meteen zien dat je ook maar een mens bent en dat blijft hangen bij werknemers.

8. Geef complimenten
Toon waardering als iemand zijn werk goed heeft gedaan. Zorg dat ieder compliment oprecht en persoonlijk is. Het beste moment is altijd: meteen!

9. Weet wat je wilt
Iemand die continu twijfelt, roept niet erg veel respect op. Wil je de productie verhogen of de kosten verlagen? Het doel op zich is niet half zo belangrijk als weten wat dat doel is.

10. Wees consequent
Zijn wat je zegt en wat je doet altijd hetzelfde? Het is verbazingwekkend hoeveel managers gemengde signalen uitzenden. Denk aan de manager die zegt dat hij openstaat voor nieuwe ideeen en vervolgens elk idee de grond inboort .

Bron

Eerder geplaatste artikelen

Spannendste denker in de economie komt met baanbrekende visie
In ‘De economie van goed en kwaad’ bekijkt Tomáš Sedlácek zijn vakgebied door een volstrekt nieuwe bril endaagt hij ons uit tot een volstrekt nieuwe kijk op de wereld....
Lees meer...
Leidinggevende heeft minder last van stress
Leidinggevenden hebben minder last van stress dan ‘gewone’ werknemers, dat geldt zowel voor mannen als vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1672 hoogopgeleiden door Intermediair en de ...
Lees meer...
Vrouwen onontbeerlijk in top management
Uitvoerig onderzoek wijst uit dat vrouwen onontbeerlijk zijn in het top management van succesvolle bedrijven. Diversiteit en een goede balans in leiderschap wapenen bedrijven om het hoofd te bieden a...
Lees meer...
Hier klikken