fiscalistenonline.nl: Zes manieren om een complimentencultuur te creëren
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Zes manieren om een complimentencultuur te creëren

‘Nederlandse werknemers zijn kampioen klagen. Toch kan het ook anders. Maak van uw organisastiecultuur een complimentencultuur! Als u het geklaag van uw medewerkers zat bent, is het helaas niet voldoende om te vragen daar eens mee op te houden. Ze klagen dan achter uw rug verder. Belangrijker is de aandacht van de medewerkers te focussen op de positieve aspecten van anderen.’

Dat schrijft lichaamstaal- en communicatie-expert Frank van Marwijk op
Managersonline.nl. Hij geeft zes tips om een klaagcultuur te veranderen in een complimentencultuur.

1. Geef zelf meer complimenten
Als u een complimentencultuur wilt creëren, dient u zelf het grote voorbeeld te zijn: benoem regelmatig aspecten waarin anderen goed zijn of een belangrijke rol hebben gespeeld. Voeg het punt complimenten eens toe aan uw vergaderagenda.


2. Zorg voor verbondenheid
Dr. Agnes Verbiest schrijft daarover in haar boek Als ik jou toch niet had: ‘Door iets te prijzen wat de ander ook prijzenswaardig vindt, kan de complimentgever duidelijk maken hoe verbonden spreker en hoorder zijn, hoezeer ze dezelfde waarden delen’.


3. Maak koppelingen
Noem zaken van verschillende partijen die samen hebben bijgedragen om de goede samenwerking mogelijk te maken. Leg verbanden tussen goede eigenschappen van verschillende medewerkers die elkaar aanvullen. Zo zorgt u dat anderen dat ook gaan zien.


4. Becomplimenteer toenaderingen
Maak complimenten over complimenten. Laat blijken dat u het waardeert als een medewerker iets aardigs zegt over een ander.


5. Laat anderen zich positief uitspreken
Vraag in een functioneringsgesprek aan uw medewerkers wat ze goed vinden aan hun collega’s en waar ze van zouden willen leren. Als een medewerker eenmaal iets positiefs heeft gezegd over een ander, zit dat in zijn systeem. Hij zal zichzelf daarna niet zo graag willen tegenspreken en zal zich ook naar anderen positiever uitlaten.


6. Laat medewerkers bezig zijn met en nadenken over complimenten
We vergeten soms om complimentjes te geven. Soms zijn dingen zo vanzelfsprekend dat we er niets over zeggen. Soms ontglipt iets positiefs dat iemand doet aan onze aandacht. Het is zinvol om er meer bij stil te staan wat anderen goed doen en hen daarvoor te waarderen.


Bron  

Eerder geplaatste artikelen

Spannendste denker in de economie komt met baanbrekende visie
In ‘De economie van goed en kwaad’ bekijkt Tomáš Sedlácek zijn vakgebied door een volstrekt nieuwe bril endaagt hij ons uit tot een volstrekt nieuwe kijk op de wereld....
Lees meer...
Leidinggevende heeft minder last van stress
Leidinggevenden hebben minder last van stress dan ‘gewone’ werknemers, dat geldt zowel voor mannen als vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1672 hoogopgeleiden door Intermediair en de ...
Lees meer...
Vrouwen onontbeerlijk in top management
Uitvoerig onderzoek wijst uit dat vrouwen onontbeerlijk zijn in het top management van succesvolle bedrijven. Diversiteit en een goede balans in leiderschap wapenen bedrijven om het hoofd te bieden a...
Lees meer...
Hier klikken