fiscalistenonline.nl: Nadenken over lange termijn doelen
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Nadenken over lange termijn doelen

Waar wil je uitkomen?
Weet je of je in de goede richting zit als het gaat om je werk en om je leven? De dingen die jij doet hebben invloed. Het gaat ergens om, maar tegelijkertijd kan het nogal lastig zijn om te bepalen of je op de goede weg bent. En dat geldt natuurlijk vooral wanneer je nog niet echt weet waar je uit wilt komen.

Ergens herken je misschien het knagende gevoel dat je meer uit het leven kunt halen dan dat je nu doet. Er gebeurt genoeg om je bezig te houden en alles gaat maar gewoon door, maar soms dringt de vraag zich aan je op of je wel de juiste dingen doet. Misschien werd dat aan het begin van de vorige eeuw allemaal nog voor je besloten of geregeld, vandaag ben je zelf aan de beurt om daarover na te denken en beslissingen te nemen.

Weten wat je wilt
Weten wat je wilt hoeft helemaal niet heel precies te zijn. Persoonlijk werk ik het liefst met kompasrichtingen die ik grofweg gebruik om wat richting te geven. Maar als er in de loop van een jaar heel andere kansen voorbij komen, gooi ik met plezier het roer om. Het verschil met compleet stuurloos leven is dat ik wel ongeveer een idee heb waar ik heen wil. En dat helpt me om effectief te zijn.

Stel je voor dat je helder op papier hebt wat jouw doelen zijn voor de komende jaren. Je hebt zwart-op-wit staan wat je ongeveer wilt bereiken en je checkt ook nog eens regelmatig of je nog op de goede weg bent. Zou dat voor jou ook lekker werken?

Maar hoe kom je daar dan?
Veel mensen maken hun lange termijn doelen niet echt concreet. Ze hebben misschien wel ergens een idee of een gevoel van waar ze heen willen, maar het blijft ergens sudderen onder de oppervlakte. En zolang het niet wat concreter wordt is het heel lastig om erover na te denken, er rekening mee te houden en te zien of je doel al wat in de buurt komt.

Het kan ook zijn dat je er niet aan toekomt om je doelen te evalueren en bij te stellen. In een ver, grijs verleden heb je je doelen wel eens op papier gezet. Maar waar dat papiertje inmiddels gebleven is..? En als het niet makkelijk genoeg is om er af en toe naar te kijken, doe je het waarschijnlijk niet.

Het zeshoogtenmodel
Een begin van de oplossing kan zijn dat je vast wat tijd plant om doelen te stellen. Een middag in een café of aan het strand is een mooi begin om na te denken over welke richting je uit wilt de komende jaren. Daarna zou je ieder kwartaal wat tijd kunnen plannen om te evalueren hoe ver je bent.

Het zeshoogtenmodel van David Allen vind ik een simpel en lekker praktisch hulpmiddel bij het stellen van doelen. Je zou je doelen kunnen omschrijven in een Word document, of gewoon met pen en papier aan het werk kunnen gaan. Ik raad je aan om de twee onderste lagen van het model even te laten liggen. Als het goed is werk je daar dagelijks mee. Nu gaat het juist om de hogere niveau's.

1. Begin op 20.000 voet: rollen en verantwoordelijkheden. Maak bijvoorbeeld eerst een mindmap van de rollen en verantwoordelijkheden die je hebt. (Voor deelnemers aan de meereffect training heb ik in een video op de 'meereffect kennisbank' uitgelegd hoe je dat handig kunt doen.) Beschrijf bij iedere rol een aantal aandachtsgebieden. Voor je rol als HRM-manager zou je bijvoorbeeld als aandachtsgebieden kunnen hebben: ‘voortgangsgesprekken’, ‘ARBO regels’, ‘vacatures’, ‘administratie’.

2. Ga verder op 30.000 voet: de komende twee jaren. Omschrijf een aantal doelen die je de komende één tot twee jaar wilt bereiken. Stel niet alleen doelen voor je werk, maar ook voor de rest van je leven. Bijvoorbeeld: ‘verhuizen naar een grotere huis’, ‘mijn vakkennis flink verdiepen’, ‘de omzet met 20% verhogen’.

3. Ga door op 40.000 voet: de komende vijf jaar. Omschrijf je visie voor over drie tot vijf jaar. Wat is voor jou ultiem succes? Fantaseer over hoe je wilt dat je leven er dan uitziet. Beschrijf wat je echt zou willen, niet alleen wat je denkt dat haalbaar is. Bijvoorbeeld: ‘Over vijf jaar werk ik vier dagen in de week bij een innovatief bedrijf met leuke collega's. Ik heb een opleiding organisatiekunde gedaan en vermaak me in m'n vrije tijd met schetsen en schilderen.’

4. Sluit af met 50.000 voet: je doel en waarden. Beschrijf gedachten over het doel en de waarden van je leven. Bijvoorbeeld: ‘klanten blij maken met steeds de beste kwaliteit’, ‘mensen helpen om slimmer te communiceren’, ‘een bijdrage leveren aan een beter onderwijssysteem’, ‘zoveel mogelijk armoede de wereld uitwerken’. Waar leef jij voor?

Het kan natuurlijk ook andersom. Je kunt natuurlijk ook prima op 50.000 voet beginnen en vervolgens nadenken over de lagere levels. Net wat je zelf prettig vindt.

Hou het in ieder geval simpel. Maak er geen ingewikkeld en breedsprakig document van. Als je je doelen in een paar steekwoorden formuleert helpt je dat om er af en toe nog naar te willen kijken. Als het vermoeiend voelt om er nog eens naar te kijken, schiet je je doel voorbij.

En zoals ik al zei: de doelen zijn een richtingwijzer, niet een blauwdruk van hoe het moet gaan. Het kan best zijn dat je er over een jaar weer heel anders over denkt. Maar je hebt in ieder geval een leidraad waarlangs je werkt. En je kunt je doelen altijd weer bijstellen. Ik doe dat eigenlijk elk kwartaal wel.

Loop deze lange termijn doelen ook tijdens je Wekelijks Onderhoud af en toe even langs. Je wilt je doelen natuurlijk wel behalen. De eerste stap om dat te doen is door ze in ieder geval regelmatig te bekijken. Zet het als een vast onderdeel op je checklist voor het Wekelijks Onderhoud. Je kunt dan per week bekijken of je concrete acties aan je doelen wilt hangen. En je weet dan in ieder geval zeker dat je je doelen voor ogen houdt.

Het is iets meer werk dan even fluks twee goede voornemens verzinnen en daar nooit meer wat mee doen. Maar het levert volgens mij ook meer op. Tot ziens ergens in het nieuwe jaar!

Bron

Eerder geplaatste artikelen

E-mail lawine kost jaarlijks 10.000.000.000 euro
Fascinerend, iets anders kun je niet zeggen over het onderzoek van meereffect, het bedrijf van Taco Oosterkamp dat mensen inspireert om slimmer te werken. Als we beter leren om te gaan met de berg mai...
Lees meer...
Verzamelen: een stap in Getting Things Done
Sommige mensen beginnen met Getting Things Done en merken dat ze hun hoofd nog steeds niet helemaal leeg hebben. Het kan verleidelijk zijn om toch nog dingen te onthouden. Kleine toezeggingen bijvoorb...
Lees meer...
Tijd
Sommigen van ons zouden een moord doen voor een paar uur meer op een dag, dan die karige 24 die we toebedeeld krijgen. En stiekem weten we ook allemaal dat het niets op zou lossen en dat dagen van mee...
Lees meer...
Hier klikken