fiscalistenonline.nl: Hoe je slim je leesstapel doorwerkt
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Hoe je slim je leesstapel doorwerkt

Wanneer lees jij je vakbladen?
Kom jij wel aan je vakbladen toe? Veel mensen hebben stapels tijdschriften in hun kantoor liggen. Ze houden zelf het historisch nationaal archief van hun favoriete vaktijdschrift bij zonder er ook maar één letter in gelezen te hebben. Bij jou zal het niet zo dramatisch zijn (of misschien ook wel) maar dikke kans dat je je vakbladen eigenlijk wel iets vaker zou willen lezen.

Op de hoogte blijven
Het zou toch leuk zijn als je wèl meer aan het lezen toekomt? Als je graag op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen in je vakgebied, is lezen één van de manieren. Bovendien kan het lezen van je vakbladen je inhoudelijk inspireren. En je houdt op die manier ook nog eens je professionele ontwikkeling bij.

De grootste klus is tijd vinden…
Het lezen van je vakbladen kost tijd. Het is niet een klusje wat je binnen twee minuten afhandelt; je moet er even voor gaan zitten. En als het druk is kom je juist daar vaak niet aan toe.

Het lezen van je vakbladen heeft ook meestal niet de hoogste prioriteit. Er hangt waarschijnlijk geen deadline aan en dan is het best logisch dat je voorrang geeft aan taken die wèl een deadline hebben.

Het kan trouwens ook best zijn dat je niet aan het lezen toekomt doordat je te hoge eisen aan jezelf stelt. Je wilt elk tijdschrift van begin tot het eind lezen. Of je wilt onderop de leesstapel beginnen en alle tijdschriften daarboven gelezen hebben, voordat je de meest actuele mag pakken. Uiteindelijk lees je helemaal niets…

Zonder plan begin je er niet aan. Tegen jezelf zeggen dat je meer wilt lezen is niet genoeg. Dat doe je al tijden, toch?

Maak het jezelf makkelijker
Met een paar slimme ideetjes krijg je jezelf hopelijk wèl in actie.

1. Maak allereerst een scheiding tussen wat je moèt lezen en wat je wìlt lezen.


De artikelen die je moet lezen zet je als een actie op je Eerstvolgende Actielijst. Dit is gewoon een taak die je uit moet voeren. En net als met al je andere taken zul je moeten kiezen wanneer je die taak gaat doen.

De artikelen die je zou willen lezen leg je op je leesstapel. Het zou leuk zijn om die te lezen, maar het is geen ramp als het niet gebeurt. Leg de stapel op het toilet of vlak bij de deur. Dan kun je altijd nog een tijdschrift meepakken op weg naar een vergadering.

2. Gebruik je wachttijd efficiënter. Het is handig om altijd materiaal bij je te hebben voor als je wat wilt lezen. Maak bijvoorbeeld een leesmap voor in je tas. Bij de tandarts kun je je dan verliezen in je vakbladen in plaats in het geluid van de boor…

3. Formuleer je gewenste uitkomst voordat je het blad gaat lezen. Wanneer je van te voren al weet waarom je dat tijdschrift eigenlijk wilt lezen, kun je gerichter te werk gaan. Je slaat dan makkelijker artikelen over en dat scheelt tijd. Denk dus 10 seconden na over je gewenste uitkomst voordat je de eerste bladzijde openslaat.

4. Scan de koppen in plaats van het hele blad te lezen. Scannen gaat een stuk sneller dan lezen. Je leest misschien niet alle details, maar je ziet in ieder geval de hoofdlijnen. Je kunt dan later altijd nog een artikel terugzoeken als je het nodig hebt.

Tijdens het snel doorkijken zou je ook nog die artikelen eruit kunnen scheuren of knippen die je later wilt lezen. Of je zou ze digitaal kunnen scannen, zodat je ze later op je computer terug kunt vinden.

5. Stel je doelen niet te hoog. Als je nu helemaal niet aan het lezen van je vakbladen toekomt geldt: beter één artikel dan géén artikel. En als je eenmaal een begin hebt gemaakt is de kans groter dat je nog eens een artikel extra leest.

6. Hou jezelf niet voor de gek. Een hoge stapel ongelezen bladen motiveert je niet. Als je ze toch niet meer gaat lezen, kun je het onderste deel van de stapel beter weggooien.



Meer lezen? Stop dan nu alvast wat leesmateriaal in je tas voor onderweg.

Bron

Eerder geplaatste artikelen

E-mail lawine kost jaarlijks 10.000.000.000 euro
Fascinerend, iets anders kun je niet zeggen over het onderzoek van meereffect, het bedrijf van Taco Oosterkamp dat mensen inspireert om slimmer te werken. Als we beter leren om te gaan met de berg mai...
Lees meer...
Verzamelen: een stap in Getting Things Done
Sommige mensen beginnen met Getting Things Done en merken dat ze hun hoofd nog steeds niet helemaal leeg hebben. Het kan verleidelijk zijn om toch nog dingen te onthouden. Kleine toezeggingen bijvoorb...
Lees meer...
Tijd
Sommigen van ons zouden een moord doen voor een paar uur meer op een dag, dan die karige 24 die we toebedeeld krijgen. En stiekem weten we ook allemaal dat het niets op zou lossen en dat dagen van mee...
Lees meer...
Hier klikken