fiscalistenonline.nl: Tien tips om tijdsdruk te lijf te gaan
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Tien tips om tijdsdruk te lijf te gaan

Ongetwijfeld bekend: te veel werk voor te weinig uren. Gevolg: avondjes overwerken. En ach, die zondagmiddag had je toch nog niets gepland, dus die rapportage kan er dan in één moeite door. Tien tips om je tijd effectiever te besteden.

  • Stel niet uit. Iedereen maakt zich schuldig aan uitstellen, maar uitstel is funest voor je planning. Meestal worden juist de zaken die spoed hebben uitgesteld, simpelweg omdat het moeilijke, onbekende en nieuwe taken zijn. Toch zul je deze meteen moeten aanpakken: van uitstellen groeit de stapel werk alleen maar, en het wordt steeds moeilijker uitgestelde klussen alsnog op te pikken.
  • Stel prioriteiten. Klinkt eenvoudig, maar hierin schuilt de kern van problemen met een te hoge tijdsdruk. Bekijk de taken die voor je liggen, en bekijk goed wat écht prioriteit heeft. Spoedklusjes werk je uiteraard meteen af, daarna de zaken die tot de kern van je takenpakket behoren, en daarna de zaken die gewoon gedaan moeten worden, bijvoorbeeld rapportages. Plan voor deze laatste soort klusjes een vaste dag in. Of nog beter: besteed ze uit.
  • Gebruik uw mensen waarvoor u ze heeft ingehuurd. Kenmerkend voor de perfectionistische manager: alles zelf willen doen en niets uit handen geven. Desastreus, niet alleen voor jouw tijdsplanning, maar zeker ook voor de motivatie van medewerkers. Geef ze je vertrouwen, werk ze in in taken die je niet per se zelf hoeft te doen. Scheelt al gauw een uurtje of vier in de week.
  • Stel maximumtijden in. Uiteraard wil je hetgeen je doet tot in de puntjes verzorgd afleveren. Maar overdrijf dit niet: goed is goed en perfect bestaat niet. Te lang doorwerken aan een rapportage of tekst heeft geen enkel nut: je wint er niets mee, en andere belangrijke taken blijven alleen maar liggen.
  • Vergader alleen als het echt nodig is. Maak een einde aan het wekelijkse standaardoverleg wat toch niets oplevert, vergader alleen als de agenda dermate interessant en nuttig is om er met collega's van gedachten over te wisselen. En als je toch moet vergaderen: doe dit dan voor de lunch of aan het einde van de werkdag: zelfs de meest doorgewinterde vergadertijger gaat dan sneller door naar het volgende agendapunt.
  • Werk een dagje thuis. Dé manier om de wat ingewikkelder zaken binnen 1 dag af te werken: sluit je op in je thuiskantoor. Telefoon uit, inbox dicht, en werken maar. Geen lastige klanten aan de telefoon, klusjes die er even tussendoor komen, of vervelende vragen stellende collega's.
  • Ruim op. Een goed geordende werkplek "werkt" niet alleen lekkerder, het bespaart bovendien tijd. Nooit meer zoeken naar dat ene rapportje of artikel, alles keurig geordend op je bureau of in een ordner scheelt heel wat zoektijd. En gooi weg wat je toch niet meer leest of nodig hebt. Dit geldt eveneens voor je mailbox: weg met die overbodige mailtjes.
  • Telefoon uit. Indien het niet zeer dringend is en je bezig bent met een belangrijke taak: uit die telefoon. Of schakel hem door naar je collega, belangrijke telefoontjes worden netjes genoteerd, je hoeft alleen maar even terug te bellen wanneer je tijd hebt.
  • Mailbox dicht. Zeker voor e-mail geldt: niemand heeft verteld direct te moeten reageren. Bovendien is het niet te controleren of je je inbox hebt openstaan of niet. Uit dus die mail, en pas aanzetten als je er daadwerkelijk tijd voor hebt.
  • Deur dicht. Als thuiswerken niet tot de mogelijkheden behoort en je toch alle rust nodig hebt voor die belangrijke zaak: deur dicht, en duidelijk maken dat je niet gestoord wenst te worden. Plus: maak duidelijk dat als iemand je wil spreken hij of zij maar een afspraak moet maken. Zo maak je een einde aan tijdslurpende bezoekjes van collega's.

Bron: Brisk Magazine

Eerder geplaatste artikelen

E-mail lawine kost jaarlijks 10.000.000.000 euro
Fascinerend, iets anders kun je niet zeggen over het onderzoek van meereffect, het bedrijf van Taco Oosterkamp dat mensen inspireert om slimmer te werken. Als we beter leren om te gaan met de berg mai...
Lees meer...
Verzamelen: een stap in Getting Things Done
Sommige mensen beginnen met Getting Things Done en merken dat ze hun hoofd nog steeds niet helemaal leeg hebben. Het kan verleidelijk zijn om toch nog dingen te onthouden. Kleine toezeggingen bijvoorb...
Lees meer...
Tijd
Sommigen van ons zouden een moord doen voor een paar uur meer op een dag, dan die karige 24 die we toebedeeld krijgen. En stiekem weten we ook allemaal dat het niets op zou lossen en dat dagen van mee...
Lees meer...
Hier klikken