fiscalistenonline.nl: Hoe kan ik efficiënt mijn tijd indelen
Lees voor het aanmelden de voorwaarden.

Hoe kan ik efficiënt mijn tijd indelen

Wat is timemanagement?
Druk druk druk, zo voelen veel ondernemers zich. Ze komen tijd te kort en er is altijd werk. Om te voorkomen dat je overspannen raakt door deze druk, kan timemanagement uitkomst bieden. Timemanagement is een mooi woord voor het managen van je tijd. Je maakt dus een goede indeling van je dag die is afgestemd op je werkzaamheden. Met deze houvast kun je efficiënt te werk gaan en je doelen bereiken.


Inventariseren 
Probeer eens in kaart te brengen hoe een normale werkdag eruit ziet. Schrijf desnoods eens op wat je zoal doet op een dag. Het zal je misschien verbazen dat aan het eind van de dag vooral blijkt dat je de meeste tijd besteedt aan koffiedrinken, onderweg zijn naar afspraken, bellen en mailen. Vraag je ook eens af wat precies de werkzaamheden zijn die je op een dag wil doen. Het is erg vervelend om het gevoel te hebben dat je ergens maar niet aan toekomt.

Agenda 
Het is handig om een agenda bij te houden van werkzaamheden. Dit kan op papier, maar ook in een Office-programma zoals Outlook. Door goed bij te houden wat je moet doen hou je het overzichtelijk en weet je wat je doen moet. Ook voorkom je op deze manier dat je belangrijke afspraken of activiteiten vergeet. Begin elke werkdag met het doornemen van de agenda en zet voor jezelf op een rij wat je aan het eind van de dag gedaan wilt hebben. Maak hier desnoods een lijstje van, dan heb je een houvast. Het kost je maar een paar minuten van je tijd, maar zorgt ervoor dat je efficiënter te werk kan gaan. Belangrijk bij het maken van een to-do lijstje, is dat de taken haalbaar zijn. Ook moet er ruimte blijven voor spoedklussen tussendoor, hou daar dus ook ruimte voor vrij.

Van uitstel komt afstel 
Het is verstandig om moeilijke en tijdrovende klussen niet uit te stellen tot het einde van de dag. Begin hiermee, dan heb je het ergste weer gehad. Hiermee voorkom je dat een klus in je hoofd een groot obstakel wordt en je er meer tegenop gaat zien. Bovendien geeft het een goed gevoel dat je het zwaarste/vervelendste/moeilijkste werk al gehad hebt voor die dag.

Een ding tegelijk 
Het is tegenwoordig erg eenvoudig en gebruikelijk geworden om twee dingen tegelijk te doen. Bellen tijdens het autorijden, praten met een collega en tegelijk een e-mail versturen, lunchen tijdens een vergadering. Het lijkt misschien efficiënt maar al dit gehaast zorgt ervoor dat je je erg gestresst voelt. Het werkt beter om een ding tegelijk te doen, zo heb je hier al je aandacht voor en maak je ook minder fouten. Ook is een autoritje veel ontspannender met de radio aan dan de hele tijd voor zaken te moeten bellen.

 

Eerder geplaatste artikelen

E-mail lawine kost jaarlijks 10.000.000.000 euro
Fascinerend, iets anders kun je niet zeggen over het onderzoek van meereffect, het bedrijf van Taco Oosterkamp dat mensen inspireert om slimmer te werken. Als we beter leren om te gaan met de berg mai...
Lees meer...
Verzamelen: een stap in Getting Things Done
Sommige mensen beginnen met Getting Things Done en merken dat ze hun hoofd nog steeds niet helemaal leeg hebben. Het kan verleidelijk zijn om toch nog dingen te onthouden. Kleine toezeggingen bijvoorb...
Lees meer...
Tijd
Sommigen van ons zouden een moord doen voor een paar uur meer op een dag, dan die karige 24 die we toebedeeld krijgen. En stiekem weten we ook allemaal dat het niets op zou lossen en dat dagen van mee...
Lees meer...
Hier klikken